هونتیت (گل سفید)

/هونتیت (گل سفید)
هونتیت (گل سفید)2020-01-29T09:35:53+00:00

هونتیت یا گل سفید یک کربنات معدنی با فرمول شیمیایی 3MgCO3.CaCO3 است. ظاهر این ماده یک سنگ سفید رنگ با سختی بسیار پایین (1-2 موس) است که به راحتی با دست پودر می شود. این كاني متخلخل بوده و نسبتاً در آب غيرقابل انحلال است و هنگامي كه قطعه‌اي از آن به داخل آب انداخته شود،‌ از هم مي‌پاشد.

کاربردهای هونتیت:

لاستیک، پلاستیک و پلیمر: رایج ترین کاربرد صنعتی هونتیت به عنوان تاخیر انداز شعله و آتش در مواد پلیمری هست. این ماده در دمای 450 تا 800 درجه سانتیگراد تجزیه شده و با آزاد کردن گاز دی اکسید کربن باعث کندسوزی و جلوگیری از گسترش آتش و شعله می شود.

رنگ سازی: یکی از ویژگی های منحصر به فرد ماده معدنی هونتیت، اندازه بسیار ریز ذرات تشکیل دهنده آن هست به طوری که این ماده به صورت طبیعی یک پودر میکرونیزه (تا حدود 1 نانومتر) است و نیازی به آسیاب کردن ندارد. همین ویژگی سبب کاربرد بسیار زیاد این ماده در صنایع رنگ سازی به عنوان رنگ دانه سفید و تا حدی جایگزین ماده گران قیمت اکسید تیتانیوم (تا 30%) شده است.

آرایشی و بهداشتی: هونتیت همچنین به عنوان یک ماده معدنی و طبیعی در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و دارای خاصیت سفید کنندگی، جرم گیری و لطافت پوست است.